יום שבת, 21 במרץ 2009

פרשת ויקהל-פקודי ופרשת החודש : המשכן, השבת ובריאת העולם

  1. מה הסוד העומד מאחורי המספר 39 בל"ט אבות מלאכה?
  2. "החודש הזה לכם ראש חודשים"-מתי נברא העולם: בתשרי או בניסן?
כידוע, חז"ל מצאו כי הסמיכות בין מצוות השבת, המוזכרת בתחילת פרשת ויקהל ובין מלאכת המשכן המתוארת לפרטיה לאורך הפרשה באה ללמד על קשר עמוק בין השבת למשכן.אחד הדברים הנלמדים נוגע כמובן למלאכות האסורות בשבת- אותן 39 מלאכות שבאמצעותן הוקם המשכן.אך מה עומד מאחורי מספר זה? מדוע דווקא 39 ולא כל מספר אחר? האם זהו מספר מקרי,סתמי ,אקראי?
הרב אורי שרקי נותן הסבר מעניין על הסוד העומד מאחורי המספר 39 בהקשר של מלאכות המשכן, בריאת העולם ואבות המלאכה שנאסרו בשבת.לפי דבריו, המבוססים על הסבר קבלי , העולם נברא אמנם ע"י עשרה מאמרות אבל הם מורכבים מ-39 חלקי יסוד, 39 פעולות, והם: 22 אותיות הא"ב+ האותיות הדגושות הנהגות באופן שונה והן בג"ד כפר"ת (כיום האות ר' אינה נמנית עמהם והן ידועות כ-בג"ד כפ"ת)+10 הספרות מ-0 עד 9 .סה"כ: 39 חלקים שמהן הורכבו המאמרות שעל פיהן נברא העולם בידי אלוקים.יוצא אם כן, שכל אחת מ-39 המלאכות שנאסרו בשבת מיוצגת ע"י 39 החלקים מהם נברא היקום ולכן ביום השבת אנו שובתים מאותן 39 מלאכות.
הקמת המשכן שהורכבה מאותן 39 מלאכות היתה אם כן מעין חזרה אל מעשה הבריאה , הפעם בידי בני אדם תחת פיקודו של משה ובצורה מדוייקת ומדוקדקת על פי ציויו של הקב"ה.אבל הקשר בין המשכן והבריאה הוא אולי אף יותר עמוק.

ידועה ומפורסמת המחלוקת במסכת ר"ה (דף י ע"ב) בין ר' יהושוע ור' אליעזר אודות החודש בו נברא העולם.
ר' יהושוע מייחס את בריאת העולם לחודש ניסן,ודעת ר' אליעזר ,שהיא הדעה שנתקבלה במסורת ההלכתית, טוען שהעולם נברא בתשרי.מניין שאב ר' יהושוע את הקשר בין בריאת העולם לחודש ניסן? יתכן שפרשת פקודי תוכל לתת את התשובה לכך.התורה מתארכת במפורש את יום הקמת המשכן: "ויהי בחודש הראשון בשנה השנית באחד לחודש הוקם המשכן" (שמות מ, י"ז).אם אכן קיימת זיקה עמוקה בין בריאת העולם להקמת המשכן הרי שהיא זו שיכולה לשמש כפתרון לסלע המחלוקת בין ר' יהושוע לר' אליעזר.ר' אליעזר קבע שהעולם נברא בתשרי היות ובריאת העולם הפיזי המתוארת בספר בראשית אכן היתה בתשרי ( ואם לדייק ,בריאת האדם- שהוא נזר ותכלית הבריאה, חלה ב-א ' בתשרי) ואילו בריאת העולם הרוחני- קרי המשכן- שהיא בעצם הפעולה שחתמה את בריאת העולם כולו חלה, כמפורש בפרשתנו דווקא בניסן ,כמה אלפי שנים אחרי בריאת העולם הפיזי.זמן הקמת המשכן- המשמש כממשק המחבר בין הארץ לשמים- היא הנקודה בה נשלמה מלאכת הבריאה ולכן לדעתו בניסן נברא העולם.
אפשר ,אם כן, ליישב את המחלוקת בין שני התנאים לא כמחלוקת על המציאות אלא כמחלוקת על נקודת הזמן בה הסתיימה מלאכת הבריאה- האם בפרשה הפותחת את ספר בראשית או בזו החותמת את חומש שמות.אפשר להעמיק ולומר שהשאלה היא האם הבריאה הסתיימה בבריאת האדם או בבניית נקודת החיבור בינו לבין אלוקים.
מתוך חיבור זה שבין המשכן והבריאה ניתן גם ללמוד על כל מעשה יצירה באשר הוא : האם כל יצירה מסתיימת עם גמר המעשה הפיזי או רק כאשר אנו מוצאים את נקודת החיבור שלה עם הצד האלוקי? הפתרון , כמובן, תלוי ועומד במחלוקת העתיקה ממסכת ר"ה וכל אחד מוזמן לבחור את התשובה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה