יום שבת, 23 באוקטובר 2010

חיי שרה: גירוש מרצון

1.כיצד השתכנעה רבקה ללכת עם עבד זר לארץ נוכריה עם הבטחה מעורפלת על הלא נודע?
2.מה הניע את ישמעאל לעשות תשובה בערוב ימיו ?

אחד המוטיבים המנחים את ספר בראשית בפרט (ואת העם היהודי בכלל) הינו מוטיב העקירה.אדם הראשון נעקר-גורש מגן עדן,קין נענש ונעקר ממקומו ומעל פני האדמה,נח נעקר ממקום מושבו עקב חטאי דורו שהביאו למבול,אברהם נעקר ממקום מושבו עקב ציוויי אלוקי,ישמעאל נעקר עם אימו עקב התנהגותו,יעקב נאלץ לעקור לחרן בבורחו מאחיו ויוסף נמכר-נעקר מארץ כנען לארץ מצרים.המשותף לכל העקירות הנ"ל הוא שהן נעשו או בעל כורחו של הנעקר או כמילוי ציוויי אלוקי (אברהם) ועל כן החלטתה של רבקה המתבטאת במילה אחת טעונה באומץ רב ("אלך") נראית תמוהה מאוד שכן איש לא כפה עליה עקירה זו מביתה וממשפחתה לעבר הלא ידוע (משפחתה אף ביקשה :"תשב הנערה איתנו ימים או עשור").מדוע בכל זאת בחרה ללכת עם אליעזר עבד אברהם? דומה כי התשובה לשאלה זו נעוצה באירוע טרגי שהתרחש לאחר בואו של אליעזר והמתואר ברש"י (בר' כ"ד, נ"ה, ד"ה:"ויאמר אחיה ואמה"):" ובתואל היכן היה? הוא היה רוצה לעכב ובא המלאך והמיתו".המדרש מרחיב את היריעה בתארו ניסיון כושל של בתואל להרעיל את אליעזר וכך לגזול את כל הרכוש שהביא עמו.יתכן ורבקה הייתה בסוד העניינים ויתכן שלא,בכל מקרה בתוך עמה היא יושבת והיא הייתה מודעת למציאות השלילית ולסביבה הלא טהורה בה חייתה ומותו של אביה שימש כקטליזאטור להחלטתה ללכת לדרך חדשה, להבטחה גדולה שעשויה להתממש אם רק תביע את הסכמתה.רבקה בחרה באופן מודע לשלוט בעתידה הרוחני ועל כן הסכימה לצאת אל הלא נודע.ההזדמנות לדבוק בזרעו של אברהם ולהינשא לבנו יצחק שימשה עבורה פתח מילוט לחיים חדשים וטובים יותר.

מנגד,ישמעאל בחר את הבחירה השגויה שלו עוד משחר נעוריו בהיותו הנער המצחק ואחר כך הבן הדחוי והמגורש ודווקא בסוף ימיו מביא בפנינו רש"י את הבשורה על המפנה (בר' כ"ה ט ד"ה 'יצחק וישמעאל'):"מכאן שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו".עם מותו של אברהם הכתוב חושף את ישמעאל כמי שנותן כבוד לאחיו הצעיר ממנו בשלוש עשרה שנה ונותן לו את הכבוד המגיע לו ומכיר בכך שהוא צדיק ממנו.לע"ד חשיפת חזרתו בתשובה של ישמעאל דווקא עם מותו של אברהם אביו אינה מקרית: מותו של אברהם הוא זה ששימש כקטליזאטור עבור ישמעאל שמן הסתם הרהר הרהורי תשובה עוד קודם לכן אך נזקק לאירוע שידחוף אותו קדימה לקראת עשיית המעשה האמיץ (לשם השוואה בקבורתו של יצחק, עשיו אינו נותן ליעקב ללכת לפניו בהלוויה).

ישמעאל בסוף ימיו ורבקה בתחילת חייה בחרו את הבחירה הלא קלה ונטשו את הסביבה השלילית בה חיו מתוך הכרה אמיתית שהאמת נמצאת במקום אחר.לכל אחד יש במהלך חייו תחנות דרך בהם עליו להחליט האם דרכו שלמה ונכונה או שמא עליו לעשות את המפנה שיוביל אותו אל שביל הזהב.בכל בחירה בעקירה מדרך שלילית יש תיקון לגירוש הראשון שכן זהו גירוש מרצון מגיהינום לגן עדן והתקרבות לעץ החיים- התורה.

מוטב לו לאדם שיעקור עצמו מחברה משחיתה בטרם זו תעקור ממנו כל חלקה טובה שעוד נותרה בו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה