יום שני, 8 במרץ 2010

ויקהל: תרומה לצרכי ציבור

1."קחו מאיתכם תרומה לה'"- קחו זכות לעצמכם,קחו ברכה לאנשי ביתכם.(מדרש אגדה)- והלא אנו מצווים על מתן בסתר?
2."ויעש בצלאל".."ויעש...ויעש.." –וכי לבדו עשה בצלאל את כל כלי המשכן?

פרשת ויקהל עוסקת במלאכת המשכן וכליו ובתרומות שהביאו בני ישראל לצורך הקמתו.הציווי מאת ה' הוא "קחו מאיתכם תרומה לה'" ומובא במדרש אגדה :"קחו זכות לעצמכם, קחו ברכה לאנשי ביתכם".הרשב"א פסק בעקבות פסוק זה שמצווה לפרסם ברבים את שמות התורמים לצרכי ציבור.בעל ה"פרדס יוסף" מסביר כי פסק זה אינו סותר את הפסוק "מתן בסתר יכפה אף" (משלי כ"א,יד) שכן בכל הקשור במתן צדקה אכן מוטב לתת בסתר כדי לא להעליב את המקבל אך בכל הקשור במתן תרומה יש מצווה לפרסם זאת על מנת לעודד את הקהל הרחב ללכת בדרכו של התורם.זו הסיבה שהמדרש דורש את המילה "קחו" במשמעות של לקיחת הברכה והפרסום לטובת נותן התרומה וזאת על מנת לעודד את הציבור לקחת חלק בתעשיית התרומות.
בכל הקשור בעשיית כלי המשכן חוזר ונשנה הביטוי "ויעש" המוסב על בצלאל, הארכיטקט הראשי, אף על פי שלא לבדו עשה בצלאל את מלאכת המחשבת ומדוע בכל זאת זכה לכל הקרדיט?אלא מסביר רש"י שמשום שבצלאל נתן נפשו על המלאכה יותר משאר חכמים ,נקראת על שמו.כלומר, בצלאל טרוד ועסוק בעשייה ונותן לשם כך את מלוא כוחו ומרצו והקב"ה ,בוחן כליות ולב, מזהה את מסירות הנפש של בצלאל ולכן מזכה אותו בקבלת הקרדיט כאילו עשה הכל לבדו. שוב יש כאן מסר של חיזוק ועידוד לכל העוסקים במלאכת הקודש לתרום ממרצם,זמנם ויכולתם והשכר- הזכות שתרשם על שמם.
ניתן ללמוד מסר חשוב אודות תרומת ממון או זמן ויכולת לצרכי הציבור והוא שכל מי שתורם לצרכי הרבים זוכה לפרסום ברבים גם אם יברח מפרסום זה , התרומה הגדולה תיזקף לזכותו ותימצא הדרך להודות לו ולהעריך את פועלו ולהביאו לידיעת הציבור כולו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה