יום שני, 8 במרץ 2010

פקודי: הפרטים הקטנים והתמונה הגדולה

1.מה טעם לפירוט המאזן הכספי של התרומות ומדוע פרט משה דווקא אודות תרומות הכסף ולא הזהב?
2.מה טעם חזרה התורה על כל פרטי עשיית המשכן שכבר תוארו לפרטיהם בפרשיות הקודמות?

פרשת פקודי המסיימת את ספר שמות עוסקת בתחילתה בדו"ח המסכם והמפורט של משה על המימוש שנעשה בכספי התרומות של בני ישראל ומוסבר במדרש שמשה רבנו נתן פירוט זה על מנת שלא יבואו לשונות רעות ויטענו שלקח מן התרומות לצרכיו האישיים ועל כן , על אף שמדובר במשה רבנו, אין הוא חסין מהביקורת וגם הוא נותן פירוט מלא על הנעשה בכספים ומקשה האבן עזרא בשם הרס"ג על כך שדווקא בתרומות הכסף יש פירוט רב מה שאין כן בתרומות הזהב ואחד ההסברים לכך הוא שתרומות הכסף הלא הם ממחצית השקל שכולם נצטוו לתת מה שאין כן בתרומות הזהב "כל נדיב לב שנדבו לבו ומכאן ההבדל המהותי בין 2 התרומות : תרומות שבאו מכלל הציבור תמיד ימצא מי שיעלה את החשד שהכסף לא הגיע ליעדו מה שאין כן בתרומות הזהב שיצאו מהלב באופן מלא ולכן גם סמכו ובטחו במשה וממילא לא היה צורך בפירוט הדקדקני.
הרב יעקב אריאל שליט"א מסב את תשומת הלב לכך שהתורה חוזרת על כל פרשת המשכן וכליו ובגדי הכהונה ובעצם ניתן היה לסכם כמעט את כל הפרשה בפסוק אחד :"ויעשו בני ישראל כאשר ציווה ה' את משה",מה מטרת הפירוט הדקדקני החוזר על עצמו בשנית? הרב מסביר שכל רעיון זוכה להתלהבות בתחילת דרכו ולדעיכה איטית לפעמים כאשר מתחילים לממש אותו.ידוע גם שיש תמיד פער בין תוכניות המתאר והתכנונים והכוונות לבין הביצוע בפועל של כל מפעל גדול כמו הקמת מבנים וכיוצא בזה.באה התורה ללמד אותנו שיש להיצמד להבטחות, לכוונות הראשונות ולשמר את הנכונות המלאה הממלאת אותנו בשלב התכנון ולא לתת לחלק מהכוונות והתוכניות לדעוך. זה מה שקרה בהקמת המשכן : כל תו ותג שציווה ה' את משה אכן בוצע בדייקנות ובדקדקנות, בלי לעגל פינות ובלי לחפף בקצוות.כך היה בהקמת המשכן וכך ראוי שיהיה בכל מטרה נעלה שהיא: הקטנת הפער בין הכוונות לביצוע עד כיד ביטול לחלוטין של פער זה. החשיבות של כניסה לפרטים הקטנים עולה משני חלקי הפרשה- הן בדו"ח הפרטני של משה רבנו כלפי ב"י והן במילוי כל הפרטים הכרוכים בהקמת המשכן והדבר בא להזכיר לנו את אשר אמר הפילוסוף ניטשה "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים", אל לנו לזלזל בהם כי מהפרטים הקטנים מורכבת התמונה הגדולה.
ספר שמות היה ספר שעסק בתחילתו בהרבה תקוות והבטחות "והוצאתי והצלתי וגאלתי וכו'".כשם שעם ישראל קיים את כל הציוויים הקרושים בהקמת המשכן כך מובטח לנו בהקב"ה יקיים הבטחותיו לגאולת עם ישראל בדקדוק ובאופן מלא אכי"ר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה