1.מדוע הרחיבה התורה בתיאור המשכן ובניתו על פני פסוקים כה רבים ואילו את מעשה בראשית תיארה בקצרה?
2.מהו הרעיון העומד מאחורי הכרובים שעל הכפורת?
הקמת המשכן היתה אירוע רב רושם אשר נועד בין השאר להביא לידי תיקון ואף לחזרה למצב שבטרם חטא עץ הדעת , מצב האדם בגן עדן.בספר "הפרשה לדורותיה" של הרב אברהם קורמן מוצגת הקבלה מילולית בין בניית המשכן למעשה הבריאה:
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם (בראשית ב,א) לעומת:
"וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד " (שמות כה,לב)
"וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה...ויְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי" (שם,שם,ב-ג) לעומת:
"וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה... וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה (שם,לט,מג)
הקבלה זו שעורך קורמן בין המשכן לבריאה צריכה לעורר אותנו לתמיהה על כך שמלאכת המשכן מתוארת בעשרות פסוקים ותיאורים מפורטים מה שאין כן בבריאת העולם המתוארת בתמציתיות רבה.ככל הנראה הטעם לכך הוא אדרבה, מלאכת המשכן והקמתו מכילה סודות ורמזים רבים שלא כולם חשופים בפנינו הקשורים בבריאת העולם ובאבני היסוד של קיומו.ע"פ תורת הסוד (שמעתי לראשונה בשיעור מוקלט של הרב אורי שרקי)יש קשר בין ל"ט אבות המלאכה, שנלמדו מל"ט המלאכות שבאמצעותם הוקם המשכן לבין ל"ט רכיבי היסוד מהם נברא העולם.39 מרכיבי היסוד הם: 22 אותיות הא"ב יחד עם 7 אותיות שנקראות דגושות ורפות- בג"ד כפרת ועליהם יש להוסיף את עשר הספרות-הספירות, סה"כ 39 מרכיבי יסוד מהם נברא העולם.הקבלה זו שוב קושרת בין הבריאה למשכן.בל נשכח גם שאבן השתיה ממנה נברא העולם נמצאת מתחת לבית המקדש שהוא הגירסה המקובעת למשכן.נמצנו למדים אם כן שהזיקה בין המשכן לבריאה היא איתנה מאוד וממילא פרטי המשכן מרמזים על יסודות בבריאה.
כעת נוכל להבין באור עמוק יותר את תפקיד הכרובים שכן הכרובים מוזכרים כבר בסיפור הגירוש מגן עדן כשנותרו לשמור לבל יכנסו בני אדם בשעריו:
וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים (בראשית ג,כד)
אפשר לחבר בין הכרובים במשכן לכרובים בגן עדן בכך שכרובי המשכן הם נקודת החיבור וההתממשקות עם הכרובים בגן עדן .כמו כן, יש במשכן מרכיבים הבאים לרומם את מה שנפגם לאחר חטא עץ הדעת: אדם הראשון נענש שבזעת אפו יאכל לחם והנה במקדש לחם הפנים נותר טרי וחם במשך כל השבוע כדי ללמדנו שללא החטא לא רק שאין צורך בזעת אפיים אלא שהמזון מוכן ומזומן לאדם בכל עת.גם המנורה כמייצגת האור והארון כמייצג התורה מוצאים מקבילים בבריאה: בידוע שהתורה נבראה עוד בטרם נברא העולם והאור נברא ראשון ולכן יש להם מייצגים בולטים במשכן.הקמת המשכן בא' בניסן מקבילה כמובן לא' בתשרי, יום בריאת העולם (ע"פ אחת הדעות) וממילא אפשר לראות בבניית והקמת המשכן מרכיב משלים וחותם למעשה הבריאה בבחינת הבריאה יצרה את העולם התחתון והמשכן יצר את החיבור לעולם העליון.
המשכן הוא אם כן מעין מיקרו קוסמוס של היקום כולו והקמתו מקבילה לבריאת העולם ועל כן מובן מדוע כה הרחיבה התורה בתיאור פרטיו ומרכיביו שכן מתוך זה ניתן ללמוד רבות ולעומק גם על מעשה הבריאה בכללותו.
2.מהו הרעיון העומד מאחורי הכרובים שעל הכפורת?
הקמת המשכן היתה אירוע רב רושם אשר נועד בין השאר להביא לידי תיקון ואף לחזרה למצב שבטרם חטא עץ הדעת , מצב האדם בגן עדן.בספר "הפרשה לדורותיה" של הרב אברהם קורמן מוצגת הקבלה מילולית בין בניית המשכן למעשה הבריאה:
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם (בראשית ב,א) לעומת:
"וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד " (שמות כה,לב)
"וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה...ויְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי" (שם,שם,ב-ג) לעומת:
"וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה... וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה (שם,לט,מג)
הקבלה זו שעורך קורמן בין המשכן לבריאה צריכה לעורר אותנו לתמיהה על כך שמלאכת המשכן מתוארת בעשרות פסוקים ותיאורים מפורטים מה שאין כן בבריאת העולם המתוארת בתמציתיות רבה.ככל הנראה הטעם לכך הוא אדרבה, מלאכת המשכן והקמתו מכילה סודות ורמזים רבים שלא כולם חשופים בפנינו הקשורים בבריאת העולם ובאבני היסוד של קיומו.ע"פ תורת הסוד (שמעתי לראשונה בשיעור מוקלט של הרב אורי שרקי)יש קשר בין ל"ט אבות המלאכה, שנלמדו מל"ט המלאכות שבאמצעותם הוקם המשכן לבין ל"ט רכיבי היסוד מהם נברא העולם.39 מרכיבי היסוד הם: 22 אותיות הא"ב יחד עם 7 אותיות שנקראות דגושות ורפות- בג"ד כפרת ועליהם יש להוסיף את עשר הספרות-הספירות, סה"כ 39 מרכיבי יסוד מהם נברא העולם.הקבלה זו שוב קושרת בין הבריאה למשכן.בל נשכח גם שאבן השתיה ממנה נברא העולם נמצאת מתחת לבית המקדש שהוא הגירסה המקובעת למשכן.נמצנו למדים אם כן שהזיקה בין המשכן לבריאה היא איתנה מאוד וממילא פרטי המשכן מרמזים על יסודות בבריאה.
כעת נוכל להבין באור עמוק יותר את תפקיד הכרובים שכן הכרובים מוזכרים כבר בסיפור הגירוש מגן עדן כשנותרו לשמור לבל יכנסו בני אדם בשעריו:
וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים (בראשית ג,כד)
אפשר לחבר בין הכרובים במשכן לכרובים בגן עדן בכך שכרובי המשכן הם נקודת החיבור וההתממשקות עם הכרובים בגן עדן .כמו כן, יש במשכן מרכיבים הבאים לרומם את מה שנפגם לאחר חטא עץ הדעת: אדם הראשון נענש שבזעת אפו יאכל לחם והנה במקדש לחם הפנים נותר טרי וחם במשך כל השבוע כדי ללמדנו שללא החטא לא רק שאין צורך בזעת אפיים אלא שהמזון מוכן ומזומן לאדם בכל עת.גם המנורה כמייצגת האור והארון כמייצג התורה מוצאים מקבילים בבריאה: בידוע שהתורה נבראה עוד בטרם נברא העולם והאור נברא ראשון ולכן יש להם מייצגים בולטים במשכן.הקמת המשכן בא' בניסן מקבילה כמובן לא' בתשרי, יום בריאת העולם (ע"פ אחת הדעות) וממילא אפשר לראות בבניית והקמת המשכן מרכיב משלים וחותם למעשה הבריאה בבחינת הבריאה יצרה את העולם התחתון והמשכן יצר את החיבור לעולם העליון.
המשכן הוא אם כן מעין מיקרו קוסמוס של היקום כולו והקמתו מקבילה לבריאת העולם ועל כן מובן מדוע כה הרחיבה התורה בתיאור פרטיו ומרכיביו שכן מתוך זה ניתן ללמוד רבות ולעומק גם על מעשה הבריאה בכללותו.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה